tisdag 20 oktober 2009

Internetfavorit - Google Reader

Jag är en sån som följer bloggar. Det är inte särskilt oväntat när man själv har en (eller fler än en) blogg. Men grejen är att jag följer många bloggar. Riktigt många.

Förr i tiden lade jag in bloggarna jag följde som favoriter. Som bokmärken. Jag gick sedan minst en men säkert flera gånger om dagen in och tittade om dessa bloggar uppdaterat sedan jag undersökte saken senaste. 74% av alla bloggar jag gick in på varje dag hade inte uppdaterat sen sist. Mycket frustrerande och mycket tidsödande.

Nu använder jag Google Reader. Det är det bästa som hänt en bloggberoende sedan bloggen själv. Nu vet jag att det finns andra alternativ, men eftersom jag använder många andra av Googles funktioner passar det här mig väldigt bra. Varje inlägg presenteras i den ordning den blivit publicerad. Jag kan också välja att läsa alla nya inlägg från en och samma blogg först.

Idag är en dag när jag är hemma och är sjuk. Idag är jag otroligt tacksam för att jag slipper sitta och klicka mig igenom 173 bloggar för att hitta just den som uppdaterat något på sistone. Jag får den serverad på silverfat så fort det är publicerat!

Jag är också en flitig användare av stjärnfunktionen. Inlägg som jag vill spara, läsa igen eller helt enkelt inte hunnit visa min hela uppmärksamhet brukar jag stjärnmärka. De närmsta timmarna ska jag spendera med att gå igenom dessa!

1 kommentar: